GGz Centraal biedt vrijwel alle vormen van gespecialiseerde ggz aan. Daarom zijn er voor medewerkers veel loopbaanmogelijkheden en werken mensen graag bij GGz Centraal. Maar er zijn meer sterke kanten aan de arbeidsmarktcommunicatie van GGz Centraal. Medische Banenbank heeft daar ook een belangrijke rol in.
Dat medewerkers zich kunnen doorontwikkelen is een van de usp’s van GGz Centraal, zegt Laura Brouwer, Adviseur Arbeidsmarktcommunicatie & Recruitment. ‘Denk aan een verpleegkundige die zich wil ontwikkelen tot sociaal psychiatrisch verpleegkundige (SPV) of verpleegkundig specialist. Of iemand die in de ouderenpsychiatrie werkt en zich misschien voor een andere patiëntendoelgroep wil gaan inzetten. Misschien wel dichterbij huis, zodat het past bij een betere werk privé balans. Bij ons kan heel veel. Die uiteenlopende mogelijkheden brengen we over op huidige medewerkers, actief werkzoekenden én de latent werkzoekenden.’
Omdat die groep latent werkzoekenden zo groot is en dus veel potentie heeft, heeft GGz Centraal enkele jaren geleden een redacteur arbeidsmarktcommunicatie aangenomen. ‘Op meerdere manieren maken we persoonlijke verhalen met een duidelijke link naar de inhoud’, zegt Brouwer. Er zijn niet alleen testimonials maar ook video’s en podcastreeksen. Er is bijvoorbeeld een podcast die laat horen hoe GGz Centraal werkt aan innovatie en vernieuwing in de ggz. ‘Daarmee laten we in gesprek met onze medewerkers graag horen waarom we als organisatie trots zijn en wat ons bijzonder maakt.’
Daarnaast zijn er podcastreeksen over hoe je je bij GGz Centraal kunt ontwikkelen. De ViosCast gaat over de opleiding tot verpleegkundig specialist. Daar komt veel bij kijken: een uitgebreide sollicitatieprocedure, klinisch redeneren, innovatie en wetenschappelijk onderzoek. In de ViosCast vertellen zorgverleners die de opleiding tot verpleegkundig specialist volgen over hun eigen ervaringen.
In een andere podcastreeks gaat het over psychiater worden. Vooralsnog een minder populaire specialisatie bij geneeskunde studenten en ANIOS dan bijvoorbeeld de huisartsen opleiding. ‘Veel van onze AIOS en psychiaters overwogen na hun studie geneeskunde eerst een ander medisch specialisme, of waren zelfs al aangenomen voor een andere specialisatieopleiding. In de podcasts hoor je waarom zij uiteindelijk tóch kozen voor de psychiatrie en hun passie hebben gevonden’, schrijft de organisatie.
Kortom: GGz Centraal zet heel breed in op arbeidsmarktcommunicatie. Bij enkele onderdelen krijgt de organisatie hulp van Medische Banenbank. ‘Een groot voordeel daarbij is dat onze vacatures op nicheplatforms terechtkomen gericht op weer die latente doelgroep’, vertelt Brouwer. ‘Een vacature voor verpleegkundige op de website en/of in de nieuwsbrief van Nursing, vakblad voor verpleegkundigen. Of een vacature voor een manager op de website en/of in de nieuwsbrief van Skipr en/of Zorgvisie, fijn voor de zichtbaarheid.’ Vacatures kunnen uitzetten via veel bezochte vaktitels maakt dat je de doelgroep uitstekend kunt aanspreken en ‘awareness’ kunt creëren voor het werken bij GGz Centraal, vindt Brouwer.
Bij het plaatsen van de vacatures wordt GGz Centraal ontzorgd door Medische Banenbank en het ATS (applicant tracking system), zegt Brouwer. ‘Er is een directe doorplaatsingtool vanuit ons vacaturesysteem naar Medische Banenbank. Wij hoeven dus niet zelf vacatures op de websites te plaatsen. De publicatie wordt gedaan via het aanzetten van een vinkje en het invoeren van de belangrijkste criteria.’
GGz Centraal maakt sinds twee jaar ook gebruik van de uitgebreidere mogelijkheden van Medische Banenbank. ‘Op enkele momenten in het jaar krijgt de werving van specifieke doelgroepen een boost. Bijvoorbeeld met de inzet van advertorials, banners en social media campagnes. Dan zetten we naast vacatures in op de persoonlijke verhalen van onze collega’s’, vertelt Brouwer.
Tot slot: heeft Brouwer nog adviezen voor andere zorgorganisaties die hun arbeidsmarktcommunicatie willen verbeteren? ‘Richt je op de actief werkzoekenden én op de niet-actief werkzoekenden. Voor het aanspreken van de meeste zorgprofessionals is het belangrijk dat de inhoud van het werk duidelijk naar voren komt, met een link naar zingeving en het maatschappelijk belang. En dat het heel helder is in welk team iemand komt werken. De ggz is een prachtig vakgebied, maar ook heel uitdagend, dus we benoemen altijd uitgebreid in welk team je komt te werken. Met elkaar werken we aan de ggz van nu en morgen. Die boodschap dragen we uit in alles wat we doen.’