InloggenVacature plaatsen

Hoe stimuleer je zorgprofessionals voor jouw organisatie te kiezen? 4 tips

De meeste werkenden in zorg en welzijn zijn niet op zoek naar een baan en dus ook niet geïnteresseerd in een vacaturetekst. Hoe bereik je hen? Arbeidsmarktdeskundige Martijn Hemminga geeft 4 tips. Een warm welkom en verhalen vertellen zijn voorbeelden.

Martijn Hemminga is expert op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, employer branding en recruitmenttechnologie. Hij is mede-oprichter van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie en Werf&. Martijn maakt een podcast over werving in de zorg. Daarvoor spreekt hij met gerenommeerde wervingsprofessionals uit alle subsectoren: ziekenhuiszorg, ouderenzorg, thuiszorg, ggz, gehandicaptenzorg. Zijn 4 tips zijn mede gebaseerd op interviews met deze deskundigen.

Tip 1: Rol de rode loper uit voor potentiële medewerkers

Organisaties in zorg en welzijn vertellen lang niet altijd voldoende over de voordelen die er zijn als je bij hen komt werken, stelt Martijn. Hij geeft een voorbeeld. ‘Dat meelopen met ervaren zorgprofessionals mogelijk is, communiceert niet iedere organisatie actief. Men denkt: “Mensen die bij ons willen werken, weten wel dat het kan.” Maar: zij-instromers, die de zorg ook keihard nodig heeft, weten waarschijnlijk niet dat ze kunnen meelopen.’

Zo zijn er ongetwijfeld ook allerlei unieke regelingen binnen jouw organisatie die zelfs ervaren zorgprofessionals van andere organisaties niet kennen. ‘Hoeven 55-plussers minder nachtdiensten te draaien? Dat lijkt misschien voor jou een logische afspraak. Maar een verpleegkundige die jarenlang in universitaire medische centra heeft gewerkt, weet echt niet wat daarover in de cao voor algemene ziekenhuizen staat. Bij een algemeen ziekenhuis dat zelf die informatie wel duidelijk uitlegt, voel je je als potentiële nieuwe medewerker veel meer welkom.’

Het belang van de rode loper uitrollen, kun je met de deur van een gebouw vergelijken, zegt Martijn. ‘Stel: je staat voor een gebouw waarvan de deur dicht is. De persoon binnen denkt misschien: “De deur is niet op slot, dus wie naar binnen wil, kan de deur zelf openen. Maar als de deur al open staat, geeft dat een veel warmer gevoel.’

Tip 2: Vertel verhalen over de ziel van je organisatie

40% van alle zorgprofessionals is latent zoekende. Zij zouden misschien eventueel wel iets nieuws willen, maar zijn er niet naar op zoek. Door verhalen te vertellen over jouw organisatie als aantrekkelijke werkgever vergroot je de kans dat ze open sollicitaties sturen.

Bij het vertellen van verhalen is het altijd belangrijk bij jezelf te blijven, benadrukt Martijn. Een ziekenhuis kan bijvoorbeeld dieper ingaan op hoe een patiënt geholpen is met specifieke medisch-technische handelingen. Ontroerende verhalen over de verpleeghuiszorg en thuiszorg gaan misschien vooral over de vertrouwensband tussen zorgprofessionals en bewoners/cliënten. Een welzijnsorganisatie kan mogelijk casussen delen waarin mensen met onbegrepen gedrag opbloeien.

Onthoud: 90% van zorg en welzijn is toch vaak ongeveer hetzelfde werk. Dus deel vooral verhalen over die andere 10%. Wat maakt jouw organisatie uniek ten opzichte van vergelijkbare organisaties? Waarom zetten zorgprofessionals juist bij jullie een stapje extra? En wat zijn casussen die jullie altijd bijblijven? Dat zijn vragen die je kunnen helpen aansprekende verhalen te vinden.

Verhalen vertellen is ook belangrijk voor behoud van medewerkers, stelt Martijn. ‘Als medewerkers de verhalen van collega’s lezen kan dat helpen de verbinding met de organisatie te versterken ondanks dat er door personeelskrapte meer wordt gevraagd.’

Tip 3: Vraag je medewerkers welke collega zij zoeken

Misschien zet je elk jaar tientallen of zelfs honderden vacatures uit voor de organisatie. Toch is het ook dan belangrijk om te blijven overleggen met medewerkers over vacatures. Want stel de kandidaat die je aannam heeft toch niet de juiste klik met zijn of haar nieuwe collega’s. Dan kost het de orgaanisatie veel tijd en geld als je in het uiterste geval weer afscheid van elkaar moet nemen.

Kunnen denken in specifieke doelgroepen is ontzettend belangrijk bij werving, benadrukt Martijn. Een standaard vacaturetekst per functie werkt niet. Misschien krijgt de afdeling steeds meer patiënten met een niet-westerse migratieachtergrond en zou een collega met diezelfde achtergrond waardevol zijn? Dat kan alleen het team jou vertellen. En een zorgverlener die net begint, heeft andere behoeften dan een zorgprofessional die al 20 jaar in het vak zit. Kortom: bij het zoeken naar nieuwe medewerkers zijn de huidige medewerkers een onmisbare bron van informatie.

Tip 4: Loop ook af en toe mee op de werkvloer

Naast af en toe sparren is het ook verstandig zelf eens in de zoveel tijd mee te lopen. Dan krijg je nog beter zicht op de uitdagingen van artsen, verpleegkundigen, verzorgenden en sociaal werkers. Je zal zien: je vacatureteksten worden veel aansprekender.

Bovendien toon je dan betrokkenheid. Kleine attenties kunnen een groot verschil maken in hoe welkom nieuwe collega’s zich voelen. Een compliment van de bestuurder na een complexe casus doet heel veel goeds. En hetzelfde geldt voor de bereidheid om mee te lopen. Een organisatie waarin ook de afdeling Personeelszaken meeloopt met artsen, verpleegkundigen, verzorgenden of sociaal werkers straalt veel meer warmte uit.

‘Zorgbestuurders, doe wat aan je ziekteverzuim’

Lees verder

5 tips voor effectieve jobmarketing in de zorg

Lees verder

Plaats direct
een vacature

  • Al vanaf € 395,-
  • Doorplaatsing op ons unieke netwerk
  • Gratis redactionele check
  • Je vacature staat 60 dagen online
  • Geoptimaliseerd voor Google for Jobs
  • Promotieopties voor nog meer bereik
Vacature plaatsen

Profiteer van staffelkorting

  • 3 Vacatures€ 1.185,-€ 930,-
  • 5 Vacatures€ 1.975,-€ 1.460,-
  • 10 Vacatures€ 3.950,-€ 2.740,-
  • Beheer je vacatures snel en eenvoudig
  • Helder inzicht in je performancestatistieken
  • Promotieopties voor nog meer bereik
Kies je pakket

Word partner van Medische banenbank

  • Bespaar tot 20% op je wervingskosten
  • Onbeperkt vacatures plaatsen
  • Maak je eigen werkgeverspagina
  • Beheer je vacatures snel en eenvoudig
  • Bespaar tijd met scraper of multiposting
  • Helder inzicht in je performancestatistieken
  • Promotieopties voor nog meer bereik
Lees hoe je partner wordt